Hobbing & Sandviks InvoMill

hobbing2.jpg

Hobbing
Det tredje verktyget vi använde under demokörningen var en hårdmetall HOB. HOBEN var framtagen för splines modul 1.6. Att köra med en HOBB kräver lite av maskinen, bland annat måste man ha en mjukvara till maskinen som styr synkronisering mellan svarv- och frässpindel då dessa ska rotera tillsammans. Utöver det behöver man ha möjlighet att vinkla verktyget. Bearbetningssättet är effektivt och passar bra till massproduktion av utvändiga kugg och splines. Maskinen behöver alltså ha X-, Y- Z- och C-axel och möjligheten att vinkla verktyget. Alltså en multifunktionsmaskin där vi vinklar verktyget med B-axel alternativt en revolversvarv med drivna verktyg och Y-axel. Det sistnämnda kräver en vinklingsbar drivenhet i revolvern för att kunna få verktyget vinklat.

InvoMill
Det fjärde körsättet körde vi Sandviks InvoMill. Vi bearbetade en modul 4.02. InvoMill är ett koncept framtaget av Sandvik Coromant med både programmeringsmjukvara och verktyg för att göra utvändiga kugg. Syftet är att man med hjälp av en mjukvara i datorn enkelt ska kunna beskriva profilen på din kugg, hur du vill bearbeta dom och sedan få NC-koden till att bearbeta dina kugg utpostad. Med hjälp av ett verktyg kan man bearbeta flera kugg, från modul 1 till 8 enbart genom att beskriva din önskade form i datorn. Fördelen med den här typen av kuggbearbetning är att du är otroligt flexibel. Om du skulle få ett fel på din kuggform behöver du inte beställa ett nytt specialverktyg och vänta på leverans utan det enda du behöver göra är att justera din form i datorn och posta ut en ny kod för att köra fram en ny detalj redan samma dag. Bearbetningssättet lämpar sig bäst för fåstyckstillverkning, reservdelstillverkning och prototyptillverkning. Det som krävs av maskinen för att göra raka kugg är X-, Y-, Z- och C-axel. För tillverkning av vinklade kugg krävs även en B-axel. Maskinen du behöver är en multifunktionsmaskin.

Film: OKUMA Multus U4000 in high performance Gear Milling